Raudanpuutteelle ilman anemiaa ei ole yhtenäistä hoitolinjausta Suomessa. Raudanpuute ry perustettiin ajamaan potilaiden etuja ja varmistamaan tasa-arvoinen kohtelu terveydenhuollossa.

Mitä on raudanpuute?

Raudanpuute on ravintoainepuutos, jonka oireita ovat muun muassa väsymys, uupumus, voimattomuus, saamattomuus, kalpeus, hiusten lähtö, huonontunut palautuminen liikuntasuorituksen jälkeen, hengästyminen ja hengenahdistus, levottomat jalat, sydänoireet kuten kohonnut syke ja rytmihäiriöt, masentuneisuus, ärtyneisyys sekä kognitiiviset oireet kuten muistin heikkeneminen, aivosumu, ajattelun kankeus ja keskittymiskyvyn puute. Raudanpuutteen voi todeta verikokein ja oireiden perusteella.

Raudanpuute ei välttämättä ole ainoa oireita selittävä tekijä. Moni aliravitsemustila ja sairaus voi aiheuttaa samoja oireita. Mikäli kärsit edellä mainituista oireista, hakeudu lääkäriin. Suuria määriä rautalisiä ei tule ottaa omatoimisesti ilman rauta-arvojen ja raudanpuutteen syyn selvittämistä.

Raudanpuute ry

Raudanpuute ry tarjoaa jäsenilleen vertaistukea, tutkittua tietoa ja työtä hyvän hoidon eteen. Yhdistyksen tavoitteena on, että raudanpuute ilman anemiaa tunnistetaan ja hoidetaan asianmukaisesti terveydenhuollossa.

Sinä voit tukea toimintaa liittymällä jäseneksi, tarjoamalla vertaistukea toiselle raudanpuutteiselle tai ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi. Kaikki nämä keinot auttavat ajamaan potilaiden etuja ja varmistamaan tasa-arvoisen kohtelun terveydenhuollossa.

Lisää yhdistyksestä

Yhdistyksen jäsenyys

Jäsenenä tuet vapaaehtoisvoimin toimivan yhdistyksen työtä. Jäsenmaksu on 15€ vuodessa.

Jäsenedut:

• Puhti-etu - 10% alennusta